Spotkanie grupki przyjaciół na sesji RPG
-
Pokaż mi swoje towary! - Wybierz sobie! - Przed wyruszeniem w podróż, należy
zebrać drużynę. - No więc, siedzicie w karczmie, kiedy akurat zauważacie za
oknem dym i płomienie. Wbiega do środka przerażony kmieć i krzyczy: „Ludziska!
Na Bogów, miasto płonie! Apokalipsa!”. Podchodzicie do okna i teraz widzicie
jak wielki smok zionie ogniem z pyska, paląc wszystko na swojej drodze. Co
robicie? Tak
w większości przypadków wygląda typowa sesja miłośników gier typu Role Playing
Games, w skrócie RPG.
Miłośnicy
RPG często są kojarzeni z ludźmi, którzy wydają się nam osobami odrealnionymi
od rzeczywistości, żyjącymi we własnym świecie, obojętnych na to, co się wokół
ich dzieje. Są to ludzie o niskim ilorazie inteligencji (czyli półgłówki), na
pewno cały czas mieszkają z rodzicami i nie umieją sobie poradzić w dorosłym
życiu. Na dzieci może mieć równie zły wpływ jak na dorosłych, gdyż zamiast
skoncentrować się na nauce, dzieciaki spotykają się w małych grupach (izolują
się od społeczeństwa), grają w gry
wyobraźni, przez co żyją w świecie fantazji, zamiast integrować się z
innymi rówieśnikami. Nieraz na pewno dane nam było oglądać w telewizji lub usłyszeć
w radiu, jak oskarżano gry RPG o propagowanie satanizmu, okultyzmu lub
przemocy.
Lecz nie jest to wcale prawda. Gry RPG oraz ludzie w nią grający, odczuwają wielką frajdę z wcielania się i odgrywania ról wymyślonych przez siebie postaci, a przede wszystkim, posiadają one walory pedagogiczne, pobudzające umysł do większej kreatywności i wyobraźni. Nie tylko dzieci, ale również i dorosłych. Ponadto zachęcają do sięgnięcia po literaturę fantastyczną, a co za tym idzie, do czytania książek w ogóle. Co jest wielkim plusem, zważywszy na to, że według statystyk Instytutu Badań Edukacyjnych, tylko 10% dzieci regularnie czyta książki.
Lecz nie jest to wcale prawda. Gry RPG oraz ludzie w nią grający, odczuwają wielką frajdę z wcielania się i odgrywania ról wymyślonych przez siebie postaci, a przede wszystkim, posiadają one walory pedagogiczne, pobudzające umysł do większej kreatywności i wyobraźni. Nie tylko dzieci, ale również i dorosłych. Ponadto zachęcają do sięgnięcia po literaturę fantastyczną, a co za tym idzie, do czytania książek w ogóle. Co jest wielkim plusem, zważywszy na to, że według statystyk Instytutu Badań Edukacyjnych, tylko 10% dzieci regularnie czyta książki.
Zatem czym
jest RPG? - Skrót ten pochodzi od języka angielskiego, a oznacza on Role Playing Games, czyli po prostu Gry z Odgrywaniem Roli, ale na język
polski najczęściej tłumaczone jest jako Gry
Fabularne, Gry Wyobraźni lub Gry
Narracyjne. W języku potocznym mówi się o nich po prostu Erpegi, bądź Gry RPG. Są to gry towarzyskie oparte na narracji, w której gracze
– od 1 do co najmniej 6 osób – wcielają się w fikcyjne postacie. Cała rozgrywka
toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni graczy, chociaż
nie zawsze - wyjątkiem są scenariusze, tworzone na potrzeby prowadzenia sesji,
których tło fabularne obejmuje ważne wydarzenia historyczne (średniowiecze, lub
II wojna światowa). Celem erpegów na ogół jest rozegranie gry według
zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych celów, przy
zachowaniu własnego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.
Wiele
osób, które nie znają tematu uważa, że gry RPG to gry komputerowe, jak jest to
w przypadku serii gier o Wiedźminie, Dark
Souls czy Dragon Age. Jednak gry typu Role Playing Games, jak sama nazwa
wskazuje, wymaga od nas aktywnego uczestnictwa, co nie jest możliwe w wielu
grach na komputer czy konsolę XBOX.
A
więc na czym polega typowa sesja RPG? - Osoby, które zamierzają zagrać w Grę
Fabularną, spotykają się w domu i siadają wspólnie przy jednym stole. Każdy z
graczy, tworzy swoją postać, opisując mistrzowi gry jego dane osobowe:
a)
imię, wiek, płeć,
b)
rasę (człowiek, elf, krasnolud, lub kosmita),
c)
profesję (żołnierz, kapłan, czarodziej, złodziej, itp.),
d)
wygląd zewnętrzny,
e)
historia postaci – pełny opis tego, skąd dana postać pochodzi i dlaczego w
ogóle wyruszyła w podróż (czy ma to związek z jakimiś tragicznymi wydarzeniami
z przeszłości, czy po prostu chęć zarobku, to już gracze muszą sami
zadecydować).
Przykładowa Karta Postaci do systemu Warhammer Fantasy Roleplay
Jedna
z osób siedzących przy stole, wciela się w rolę Mistrza Gry (w skrócie MG). MG prowadzi całą sesję według wcześniej
napisanego przez siebie scenariusza. Jest zarówno scenarzystą, jak i reżyserem
całego przedsięwzięcia, a reszta graczy to aktorzy. Można porównać to do teatru
improwizacji. MG jest również sędzią, bajarzem opowieści, a ponieważ jest
głównym twórcą konkretnej sesji, bierze on na siebie odpowiedzialność jak
najlepszego odegrania wszystkich postaci jakie pojawiają się w grze (zarówno
postacie drugoplanowe jak i postacie antagonistów, czyli głównych przeciwników).
Jego zadaniem jest stworzenie ciekawej, oryginalnej i niezwykle wciągającej
przygody. Żeby to wszystko mogło ze sobą współgrać MG musi wcześniej
przygotować się do spotkania. Dlatego często poświęca on wiele godzin, czasem i
dni, żeby sprawić, by to spotkanie, było dla wszystkich czymś niezapomnianym.
Plansza do sesji RPG w systemie Dungeons and Dragons
Jak grać i prowadzić
sesje RPG? – Jak grać w RPG? Nic prostszego.
Wystarczy posiadać dużą wyobraźnię, żeby stworzyć jakąkolwiek postać i opisać
jego historię. Takie zadanie należy zarówno do graczy, jak i MG. Graczowi pozostało
już tylko dobrze się wczuć w wykreowanego przez siebie bohatera. Mistrz Gry ma
tu już trochę trudniejsze zadanie. Żeby poprowadzić sesję RPG, będzie
potrzebować do tego Podręcznik Główny danego
systemu (Warhammera lub Dungeons and Dragons). Znajduje się w
nim zbiór wszystkich zasad danego systemu. Zazwyczaj jest to gruba książka,
więc nie polecamy ją ludziom, którzy nie lubią czytać tak obszernej lektury.
Ale jeśli chcesz być mistrzem gry, to musisz ją przeczytać. Oczywiście, żeby
być MG, nie musisz „zapamiętywać” każdego szczegółu podręcznika, tylko
najważniejsze rzeczy. Podręcznik Główny zawiera
wszystkie potrzebne rzeczy dla MG do stworzenia swojego scenariusza – opis świata,
mechanikę systemu, instrukcję jak tworzyć bohaterów i opis potworów, a także
porady jak poprowadzić sesję.
Filmik Piątek - The Series. Sezon 4, odc. 15, nagrany przez Polskiego youtubera, Grzegorza "Dakkana" Barańskiego (fana gier fabularnych), ukazuje nam, w satyryczny sposób, obraz miłośników gier Role Playing Games.
Kiedy
już zostanie wyznaczona osoba do roli MG, przyjdzie czas na stworzenie własnego
bohatera. Do tego będzie potrzebna karta
postaci. Karta to zbiór informacji o Bohaterze Gracza – imię, płeć, wiek, rasa,
charakter, czy ekwipunek i umiejętności.
Podręcznik Główny do systemu Warhammer Fantasy Roleplay edycja 2
Kiedy
uda się już graczom stworzyć swoje postacie, mistrz gry może już zacząć ich
wprowadzać w swoją historię. Taka sesja trwa średnio od 3 do 6 godzin. Rolą
graczy jest mówienie MG co w tym danym świecie wykonują ich bohaterowie.
Reagują na akcje, jakie niesie za sobą scenariusz. Mistrz Gry, oprócz wcześniej
wspomnianego wprowadzenia i opisu świata, musi przedstawić jakąś intrygę, która
zainteresuje graczy. Np.: atak demonów na bezbronną wioskę, porwanie córki
króla, klan wampirów chce przejąć władzę nad światem, lub frakcja polityczna
chcąca dokonać zamachu na legalnie wybrane władze i wiele, wiele innych.
Specjalne kostki do gier RPG o dziwnych kształtach. M.in. K20, K10, K8, K6, itp.
Ale
nie o wszystkim może zdecydować Mistrz Gry. W erpegach stosuje się kostki do
gry. Jest to element losowości, który utrudnia, ale i ubarwia całą zabawę.
Kości posiadają bardzo dziwne kształty. Mają od 4 do 20 ścianek i służą wielu
celom, jak chociażby określenie siły ataku danej postaci, lub test na
zręczność, nasłuchiwanie, czy skradanie się. Powiedzmy, że bohater gracza,
będąc czarodziejem, chce rzucić czar łańcuch
piorunów, żeby pokonać duży oddział zbrojnych, lecz wcześniej musi wyrzucić wymaganą liczbę oczek na kostce o 10
ściankach. Jeśli mu się to uda, będzie mógł wykorzystać czar.
C.D.N.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz