Film
Przemysł
filmowy wpłynął nie tylko na rozwój sztuki audiowizualnej, ale przede wszystkim
przysłużył działaniom rządowej propagandy w wielu krajach na świecie. Jak
mawiał Włodzimierz Illjicz Lenin: Kino
jest najważniejszą ze sztuk. Producenci wytwórni filmowych przygotowywali
specjalne materiały dokumentalne i fabularne, w celu krzewienia pozytywnych
postaw obywateli zgodnych z racją stanu (zachęcanie do wstąpienia do wojska,
ostrzeganie przed skutkami szkodliwych substancji psychoaktywnych (narkotyków),
itp.), jak również ukazanie negatywnych cech sąsiedniego państwa (jego
struktury społecznej i politycznej), grupy etnicznej, subkultury, itp. Głównym
zadaniem propagandy jest zyskanie zwolenników, wywołanie określonych dążeń i
zachowań jednostki, grup społecznych w celu ukształtowania w nich oczekiwanych
poglądów. Szczególnie było to zauważalne w latach 30 i 40-tych XX wieku w
Stanach Zjednoczonych i w Niemczech.
Leni Riefenstahl wraz z ekipą kręcą wkroczenie wojsk niemieckich do Polski, 2 września 1939 r
Film
jako narzędzie propagandy
Przemysł
filmowy wpłynął nie tylko na powstanie sztuki audiowizualnej, ale przede wszystkim
przysłużył działaniom rządowej propagandy w wielu krajach na świecie. Jak
mawiał Włodzimierz Illjicz Lenin: Kino
jest najważniejszą ze sztuk. Producenci wytwórni filmowych przygotowywali
specjalne materiały dokumentalne i fabularne, w celu krzewienia pozytywnych
postaw obywateli zgodnych z racją stanu (zachęcanie do wstąpienia do wojska,
ostrzeganie przed skutkami szkodliwych substancji psychoaktywnych (narkotyków),
itp.), jak również ukazanie negatywnych cech sąsiedniego państwa (jego
struktury społecznej i politycznej), grupy etnicznej, subkultury, itp. Głównym
zadaniem propagandy jest zyskanie zwolenników, wywołanie określonych dążeń i
zachowań jednostki, grup społecznych w celu ukształtowania w nich oczekiwanych
poglądów. Szczególnie było to zauważalne w latach 30 i 40-tych XX wieku w
Stanach Zjednoczonych i w Niemczech.
Kiedy
Adolf Hitler doszedł do władzy w roku 1933, ówczesna niemiecka kinematografia
została całkowicie podporządkowana Ministerstwu Propagandy i Oświecenia
Publicznego, pod kierownictwem Josepha Goebbelsa, który był nazywany „Mecenasem
niemieckiego filmu”. Dla partii nazistowskiej kino stało się najcenniejszym
instrumentem propagandy, dzięki czemu mogli oni dotrzeć i wpłynąć na naród
niemiecki. W tych czasach kino zostało podporządkowane trzem zasadom: wodzostwa, rasy i niemieckiej wspólnoty
narodowej. Wszechobecny i zdobywający liczne poparcie antysemityzm
skutkował całkowitym zakazem grania i pracy przy tworzeniu filmów żydowskim
aktorom, reżyserom i producentom. Łączyło się to z wymazaniem z historii
niemieckiej kinematografii nazwisk najważniejszych artystów i przedsiębiorców.
Oficjalnie zakazano krytyki filmowej i zaostrzono cenzurę, natomiast producenci
zaangażowani w kino polityczne mieli zapewnione przez rząd ulgi i szybkie
pożyczki dzięki pomocy Filmowego Banku Kredytowego.
Kadr z filmu Triumf woli Leni Riefensthal 1935 r
Najsłynniejszą
przedstawicielką nazistowskiej propagandy w branży filmowej była Leni
Riefensthal, a właściwie Berta Helene Amalie „Leni” Riefensthal. Niemiecka
reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa z Berlina, znana z nowatorskiej
estetyki, nazywana „nadworną reżyserką Führea”. Wyreżyserowała najważniejsze
propagandowe filmy III Rzeszy, m.in.
Triumf woli (1935) - ukazujący VI zjazd partyjny NSDAP, jaki odbył się w dniach
4-10 września 1934 roku w Norymberdze, ukazujący jednolitość i solidarność
członków partii pod niekwestionowanym przywództwem Hitlera, Tag der Freiheit -
Unsere Wehrmacht (1935) – film o skuteczności armii niemieckiej, szczególnie
piechoty Wehrmachtu, oraz Olimpiada
(1938) – do dnia dzisiejszego wymienia się ją wśród najlepszych filmów wszech
czasów ze względu na nowatorską i nowoczesną technikę montażu (podkreślające
kontrast oświetlenie, zdjęcia pod światło, ustawienia kamery pod nietypowymi
kątami, duża dbałość o wysoką jakość techniczną zdjęć, itp.). Był to pierwszy
film dokumentalny prezentujący Igrzyska Olimpijskie organizowane w Berlinie w
1938 roku. Składa się z dwóch części: Olympia 1. Teil - Fest der Volker (Święto Narodów) i Olympia 2. Teil - Fest der Schonheit (Święto Piękna).
Fragment filmu Olympia Leni Riefensthal, 1938 r
W przemyśle filmowym III Rzeszy nie mogło oczywiście zabraknąć filmów o
tematyce antysemickiej. Wyreżyserowany przez Fritza Hipplera, szefa
departamentu filmu w Ministerstwie Propagandy, w 1940 roku Wieczny
Żyd, był inspirowany pomysłem Goebbelsa. Główny motyw
stanowią niezmienne zachowania charakterystyczne dla Żydów - zostają oni
zestawieni ze szczurami za sprawą montażu intelektualnego, gdzie prezentowane
są ich przemiany zewnętrzne (np. ogolenie głowy na łyso), które nie czynią
metamorfozy ich wnętrz. Film piętnuje wyimaginowane wady żydowskiej rasy,
zestawiając je z doskonałymi cechami rasy aryjskiej.
Plakat promujący film Fritza Hipplera, Wieczny Żyd, 1940 r
Propagandowe produkcje zaczęły pojawiać się również w
amerykańskim przemyśle filmowym - "krainie marzeń", jak nazywano
Hollywood. Największą tego typu działalność rozpowszechniła się w roku 1941,
kiedy Stany Zjednoczone wypowiedziały wojnę Japonii, po jej ataku na Pearl
Harbor. Do tego czasu, amerykanie zachowywali neutralność, nie mieszając się do
konfliktu w Europie. Gabinet prezydenta Franklina Delaon Roosvelta, doskonale
zdawał sobie sprawę z wielkiej siły i potencjału propagandowego, jaki może dać
film. Dlatego też swój udział w krzewieniu patriotycznych przekazów mieli
najważniejsi producenci ówczesnego kina animowanego - Walt Disney i Warner
Bros. Twórca najsłynniejszych popkulturowych postaci animowanych (Myszka Miki i
Kaczor Donald) oraz studio filmowe, tworzące serię kreskówek o Króliku Bugsie i
Kaczorze Duffym, z wielkim zapałem przystąpili do tworzenia nowych produkcji.
Satyryczna kreskówka wytwórni Warner Bros, The Duktators, 1942 r
Tuż po sylwestrze Nowego Roku 1943, na ekranach kin pojawia się najnowszy film o przygodach Kaczora Donalda, pt. Twarz wodza, który w mocno przerysowany sposób przedstawia życie przeciętnego obywatela III Rzeszy. W tej roli występuje tu właśnie nasz dobrze znany i uwielbiany pierzasty przyjaciel. Akcja toczy się w Świrlandzie, w świecie, gdzie wszystkie elementy krajobrazu mają kształt swastyki, a domy przypominają oblicze Hitlera. Kaczor Donald jest robotnikiem miejscowego zakładu zbrojeniowego, gdzie każdy dzień zaczyna się od pozdrowienia: Heil Hitler, Heil Mussolini, Heil Hirohito! oraz od przymusowego czytania Mein Kampf. Główny bohater pracuje całe dnie, ponad swoje siły, ledwo wiążąc koniec z końcem, a jeszcze cały czas jest obserwowany przez żołnierzy. Jednak w ostatniej scenie dowiadujemy się, że tak naprawdę jest to tylko zły sen i Donald budzi się w swoim domu w Ameryce. Po czym bierze do ręki statuetkę Statuy Wolności i wymawia słowa: Jak cudownie jest być obywatelem Stanów Zjednoczonych. Produkcja tego typu konfrontowała styl życia obywateli tzw. "wolnego świata" z ponurą rzeczywistością mieszkańców Niemiec, Włoch i Japonii.
Jedna z części animowanych przygód o Kaczorze Donaldzie w roli nazisty w filmie Walta Disneya, Donald Duck der Nazi, 1943 r
Bardziej przejmującą animacją jest Education for Death: The Making of Nazi (Wychowanie dla śmierci: Produkowanie nazisty) z 1943 roku. Przedstawiono w nim indoktrynację niemieckich dzieci, zmieniających się z niewinnych istot w maszyny do zabijania. Bohaterem Education for Death jest kilkuletni chłopiec Hans, któremu wpajana jest od najmłodszych lat ideologia nazizmu - kult siły. Nauczyciel tłumaczy uczniom, że mogą być jak wiki zjadające słabsze istoty. Z początku Hans stara się oprzeć nauczaniu, jednak w końcu ulega i gdy dorasta, wyrusza razem z resztą bezosobowych żołnierzy na front ku czci Fuhrera.
Film propagandowy Walta Disneya Education for Death: The Making of Nazi, 1943 r
Disney ochoczo przystąpił do współpracy z amerykańskim rządem, szczególnie ze specjalnie powołaną wytwórnią Activities Commitee of the Montion Pictures, której celem była dystrybucja filmów propagandowych na czas okrutnego konfliktu. Disney oraz Activities mieli zapewnione finansowe wsparcie Departamentu Skarbu, jak również Kanadyjskiej Instytucji National Film Board In Canada i Your Local War Savings Committee. Nie wszystkim podobał się kur jaki obrał Walt Disney. Z tego właśnie powodu jego wytwórnię opuści długoletni rysownik Carl Barks, twórca m.in. postaci wujka Kaczora Donalda - Sknerusa McKwacza, oraz jego siostrzeńców - Hyzia, Dyzia i Zyzia.
CDN.
CDN.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz