Protest
songi – bardowie muzyki folk
Woody Guthrie, pieśniarz, bard i poeta czasów Wielkiego Kryzysu
Protest
songi, czyli pieśni protestu, pojawiają się wtedy, kiedy na świecie robi się
gorąco – w krajach, gdzie wzrasta niezadowolenie społeczne z powodu łamania
podstawowych praw obywatelskich, przejawiają się nastroje rasistowskie,
ksenofobiczne, lub tam gdzie trwa wojna, a reszta świata patrzy na to stojąc z
boku i udając, że nic się nie dzieje. Pierwsze przejawy tego rodzaju piosenek
pojawiały się w Stanach Zjednoczonych, a pierwszymi muzykami, którzy w XX wieku
spopularyzowali formę protest songów z akompaniamentem gitary akustycznej i
harmonijki ustnej, byli Woody Guthrie i Pete Seeger. Stali się oni pierwszymi
bardami, poruszającymi w swojej muzyce tematykę społeczno-polityczną. Stali się
oni przewodnikami duchowymi kolejnego pokolenia muzyków, walczących o prawa
obywatelskie.
Woody
Guthrie, jeden z największych pieśniarzy folkowych w Stanach Zjednoczonych, w swoich tekstach opisywał tragiczną sytuację kraju w czasach Wielkiego Kryzysu lat
30-tych jakich był świadkiem podczas swoich podróży autostopowych po
kraju. Był typem włóczęgi-trubadura, wędrownego barda. Podróżował po USA, z
gitarą przewieszoną przez ramię, autostopem lub pieszo, przyłączał się do
innych trubadurów, żebraków, ludności czarnoskórej, nękanej przez
białych rasistów, a także do uciekinierów z rejonów Dust Bowl – obszarów
Wielkich Równin w USA, dotkniętych w latach 30-tych wielką suszą.
W jego repertuarze pojawiały się historie czasów powszechnej nędzy, gdzie
biedni obywateli wykorzystywani byli przez bogatych, gdzie przejawy
nietolerancji i rasizmu były na porządku dziennym. Był zagorzałym zwolennikiem
praw człowieka, pokoju na świecie, demokracji i związków zawodowych. Był przeciwnikiem ideologii faszystowskiej i nazistowskiej, przewidując na początku
lat 40-tych, upadek Hitlera oraz Mussoliniego. Przejawiał on
lewicowe, wręcz komunistyczne poglądy, będąc członkiem komunistycznego
dziennika „Daily Woker”. Jeden
z pierwszych utworów politycznych Guthrie’a, This Land is Your Land, był odpowiedzą na piosenkę patriotyczną Irvinga
Berlina God Bless America, która
według niego była zbyt patetyczna i cukierkowa. This Land is Your Land stał się pierwszym folkowym hymnem,
protestem przeciwko nierówności społecznej, szczególnie wobec klasy
robotniczej.
Utwór Woody'ego Guthrie This Land Is Your Land, 1940 r
Podobnie
jak Woody, Pete Seeger również był zagorzałym zwolennikiem partii
komunistycznej, wspierał strajki robotników oraz popierał powstanie związków zawodowych. W roku 1943, Seegr
poznał Guthrie’a i obydwaj panowie założyli zespół The Almanac Singers. Grupa stworzyła swego rodzaju „spółdzielnię
lewicowych pieśniarzy”, wykonujących protest songi. Do grupy należeli m.in.
słynni bluesmani Leadbelly i Josh White. Odnieśli oni spory sukces w niezbyt
przyjaznych latach 50-tych, zanim zostali wpisani na słynną czarną listę senatora Josepha
McCarthy’ego. Seeger musiał stawiać się przed komisją Ds. Ruchów Antyamerykańskich, a potem przez kolejne 17 lat jego
utwory były bojkotowane przez media publiczne. Seeger rozpoczął karierę solową
w 1958 roku, a jego najsłynniejsze przeboje to: If I Had a Hammer, Turn, Turn, Turn, i We Shall Overcome (tekst zaczerpnięty z murzyńskich pieśni
religijnych, który w latach 60-tych, stał się hymnem amerykańskiego ruchu praw
obywatelskich).
Utwór Petera Seegera If I Had A Hammer, 1949 r
Kontynuatorem
sztuki Guthrie’a i Seegera, był Bob Dylan. Z początku tworzył
folkowe pieśni, aby w późniejszych latach skierować się w stronę muzyki
country, bluse’a, muzyki gospel, rock and rolla i jazzu. Różnił się od swoich
poprzedników, występując na scenie nie tylko z gitarą akustyczną w ręku, ale
także z gitarą elektryczną i keyboardem. Amerykański
piosenkarz, kompozytor, pisarz, poeta był pochodzenia żydowskiego, a jego
prawdziwe imię i nazwisko brzmi Robert Allen Zimmerman. Jego kariera rozpoczęła
się na początku roku 1961 w Nowym Jorku, gdzie dawał koncerty w dzielnicach
Greenwich Village, grając wraz z Johnem Lee Hookerem, ówczesną wielką gwiazdą muzyki
bluesowej. Dylan od samego początku był zaangażowany politycznie, będąc pod
wielkim wpływem twórczości Woody’ego Guthrie’a. Idealnie wpasował się ze
swoją muzyką w nastroje społeczne końca lat 60-tych i początku lat 70-tych XX
wieku. Napisał wtedy swoje najsłynniejsze protest songi, które stały się
hymnami pokolenia, śpiewanymi podczas marszów antywojennych - Blowin in the Wind, The Times They Are
a-Changin, Masters of War, Hurricane oraz
Knockin’ on Heaven’s Door.
W swojej twórczości przeciwstawiał się nieuczciwym działaniom amerykańskich polityków, podziałom klasowym i rasowym, wspierał ruchu na rzecz praw obywatelskich (dla osób o innym kolorze skóry oraz dla homoseksualistów) oraz był wielkim przeciwnikiem wojny w Wietnamie. Twórczość Guthrie’a, Seegera i Dylana znacznie wpłynęła na świadomość amerykańskiego społeczeństwa, dorastającego w czasach Zimnej Wojny. Trójka folkowych bardów pokazała, że za pomocą muzyki popularnej , można mówić o poważnych tematach, inspirując wielu młodych muzyków i zespołów folkowych i rockowych następnej dekady.
W swojej twórczości przeciwstawiał się nieuczciwym działaniom amerykańskich polityków, podziałom klasowym i rasowym, wspierał ruchu na rzecz praw obywatelskich (dla osób o innym kolorze skóry oraz dla homoseksualistów) oraz był wielkim przeciwnikiem wojny w Wietnamie. Twórczość Guthrie’a, Seegera i Dylana znacznie wpłynęła na świadomość amerykańskiego społeczeństwa, dorastającego w czasach Zimnej Wojny. Trójka folkowych bardów pokazała, że za pomocą muzyki popularnej , można mówić o poważnych tematach, inspirując wielu młodych muzyków i zespołów folkowych i rockowych następnej dekady.
Knockin' on Heaven's Door Boba Dylana z albumu Pat Garrett & Billy the Kid, 1973 r
Rock
and roll - hard rock i punk
W
połowie lat 50-tych, nastał czas rock and rolla, którego prekursorami byli
Elvis Presley, Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis i wielu innych.
Lecz z początku nie zdobył on wiodącej popularności. Zmieniło się to w roku
1960, kiedy do Europie, a później do USA, dotarły muzyczne zespoły nurtu „Brytyjska inwazja”. W stacjach radiowych
zaczęto puszczać piosenki grup The Beatles, The Dave Clark Five, The Animals i The Rolling Stones. Szczególnie
nie można tu pominąć Beatlesów i Rolling Stonesów, dwóch największych zespołów
rockowych, jakie zapisały się w historii muzyki rozrywkowej.
Formacja The Beatles, została założona w roku 1960 w Liverpoolu, przez
czterech muzyków – Johna Lennona (gitara i wokal), George’a
Harrisona (gitara i wokal), Paula McCarntney’a (gitara basowa i wokal) i Ringo
Starra (perkusja i wokal). Przez 10 lat swojej działalności, The Beatles
nagrali wiele znakomitych płyt, w tym Please
Please Me, The Beatles, Biały Album, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band,
Abbey Road czy Let it Be. Od
nagrania debiutanckiego krążka, na świecie zapanowała moda na Beatlemanie, tak nazywano okres ogromnej popularności grupy, charakteryzującej się
histerycznymi reakcjami fanów (zwłaszcza fanek). Uważani są za jednych z
najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych muzyków na świcie. Światowa
sprzedaż ich nagrań jest szacowana na 600 milionów do miliarda egzemplarzy, co
jest najwyższym wynikiem spośród wszystkich wykonawców w dziejach przemysłu
fonograficznego. Mieli nie tylko duży wpływ na dalszy rozwój muzyki rockowej i
metalowej, ale również na muzyków popowych, raperów i twórców reggae.
Ponieważ
muzycy aktywnie angażowali się w życie polityczne świata, najlepszym tego
przykładem są wypowiedzi w mediach Johna Lennona, opowiadający się za stworzeniem
nowego, lepszego świata (na modłę ideologii socjalistycznej). Także i w ich dyskografii
można odnaleźć piosenki będące protest songami, np. utwór Get Back, pochodzący z albumu Let
it Be z 1970 roku, był parodią
przemówienia w brytyjskim parlamencie członka partii Konserwatywnej Enocha
Powella, w którym to negatywnie wypowiadał się o pakistańskich imigrantach w
Zjednoczonym Królestwie. Sam utwór odnosi się do postawy mieszkańców Wielkiej
Brytanii i Stanów Zjednoczonych wobec imigrantów. Natomiast All You Need Is Love został wykonany 25
czerwca 1967 roku w ramach specjalnego telewizyjnego projektu „Our World”, transmitowanego w 24 krajach. Jest to piosenka antywojenna, powstała w
trakcie trwania wojny w Wietnamie oraz w trakcie powstawania ruchu
hipisowskiego. Natomiast piosenka Come
Together, z albumu Abbey Road, napisana
została przez Lennona z myślą o Timothym Leary, kalifornijskim pisarzu,
psychologu i filozofie, uznawanego za głównego inicjatora powstania ruchu
hipisowskiego i założyciel Ligi Duchowych Odkryć (religijnej organizacji,
uznającej substancję psychoaktywną LSD za swój sakrament). W 1966 roku, starał
się o urząd gubernatora Kalifornii, rywalizując w tym czasie z senatorem partii
Republikańskiej Ronaldem Reaganem. Jednak jego kariera szybko się skończyła,
kiedy policja zatrzymała go za posiadanie marihuany.
Utwór The Beatles, Come Togheter , z płyty Abbey Road, 1969 r
The
Rolling Stones powstał w roku 1962 w Londynie. Założony przez gitarzystę
bluesowego Briana Jonesa, do której dołączyli Keith Richards (gitara
rytmiczna), Dick Tayor (gitara basowa), którego szybko zastąpił Bill Wyman,
Charlie Watts (perkusja) oraz Mick Jagger (Wokal). 7 lat później, z powodu
problemów narkotykowych, z zespołu odszedł Jones, a skład uzupełnił Mick
Taylor, zastąpiony w latach 70-tych przez Rona Wooda, z którym grupa gra do
dziś. Podobnie jak i kwartet z Liverpoolu, tak samo złota piątka z Londynu
odniosła ogromny sukces, stając się jednym z największych zespołów rockowych na
świecie, koncertujący do dnia dzisiejszego.
Tutaj również pojawiają się protest songi, m.in. utwór Gimme Shelter, z albumu Let It Bleed z 1969 roku sprzeciwiający się wojnie w Wietnamie. Piosenka spopularyzowana została w USA przez filmy Martina Scorsese, (Chłopcy z ferajny, Kasyno). Get Off Of My Cloud z płyty Out of Our Heads (1965), jest sprzeciwem muzyków wobec uporządkowanego (często przez to niesprawiedliwego) świata pełnego konformistycznych, restrykcyjnych ideałów, jakim wydały im się Stany Zjednoczone.
Tutaj również pojawiają się protest songi, m.in. utwór Gimme Shelter, z albumu Let It Bleed z 1969 roku sprzeciwiający się wojnie w Wietnamie. Piosenka spopularyzowana została w USA przez filmy Martina Scorsese, (Chłopcy z ferajny, Kasyno). Get Off Of My Cloud z płyty Out of Our Heads (1965), jest sprzeciwem muzyków wobec uporządkowanego (często przez to niesprawiedliwego) świata pełnego konformistycznych, restrykcyjnych ideałów, jakim wydały im się Stany Zjednoczone.
Utwór The Rolling Stones, Get Off Of My Cloud, 1965 r
Tak
Jagger wypowiadał się o piosence w wywiadzie dla gazety Rolling Stone: To piosenka o przerażającym mnie,
alienacyjnym świecie, post-nastoletnim. Dorosły świat jest bardzo
uporządkowany. Był taki w latach 50-tych w Wielkiej Brytanii i jest taki teraz
w USA. Ameryka była nawet bardziej uporządkowana. Odkryłem, że tworzy bardzie
restrykcyjne społeczeństwo pod względem myśli, zachowania i ubierania się.
(I Can’t Get No) Satisfaction wyraża ostry sprzeciw wobec konformizmu, braku odpowiedzialności oraz konsumpcjonizmu, którego świadkami byli muzycy podczas tras koncertowych. Stał się wyrazem buntu przeciw kulturze mieszczańskiej.
(I Can’t Get No) Satisfaction wyraża ostry sprzeciw wobec konformizmu, braku odpowiedzialności oraz konsumpcjonizmu, którego świadkami byli muzycy podczas tras koncertowych. Stał się wyrazem buntu przeciw kulturze mieszczańskiej.
Beatlesi
i Stonesi miały wielki wpływ na dalszy rozwój muzyki rockowej. Przyczyniły się
do popularyzacji grup z nurtu "Brytyjskiej inwazji", oraz brytyjskich zespołów
rocka psychodelicznego. Rock psychodeliczny był związany z ruchem hipisowskim,
stanowił główny środek artystycznego wyrazu ideologii „Dzieci kwiatów”. Jej
nazwa pochodziła od substancji psychoaktywnych (głównie marihuana, grzybki
halucynogenne i LSD), jakie ówcześnie zbuntowana młodzież zażywała w celu
osiągnięcia innego, „odmiennego stanu świadomości”. Oczywiście rock
psychodeliczny w dalszej fazie rozwoju przyczynił się do powstania kolejnych
podgatunków muzyki rockowej, m.in. rocka progresywnego, hard rocka i heavy
metalu. Najwięcej protest songów pojawiło się w repertuarze grupy Pink Floyd. Wszystko za sprawą pacyfistycznej postawy basisty i wokalisty zespołu Rogera
Watersa, który później rozpoczął swoją karierę solową, kontynuując pisanie
protest songów. Najsłynniejszymi przebojami „politycznymi” Pink Floyd,
autorstwa Watersa, to m.in. Use and Them z
płyty The Dark Side of the Moon (1974),
ballada opowiadająca o wojnie (nie chodzi tylko o Wietnam), jako zjawisku
bezsensowej walki o władzę i bogactwo. Waters
ukazuje nam bezsens niepotrzebnej śmierci żołnierzy, wysyłanych na front przez
sztab generałów, używających ich jako pionków na swojej szachownicy
politycznej. Utwór zawiera także wątek biograficzny, gdyż ojciec Rogera, Eric
Fletcher Waters brał udział w II wojnie światowej. Money, również pochodzący z płyty TDSOTM, jest ironicznym komentarzem Watersa dotyczącym ludzkiej
chciwości i jej skutków. Żądza pieniądza to siła, czy też paliwo napędzające
nasz kapitalistyczny świat. Na początku utworu można usłyszeć ciekawe
wmiksowany dźwięk otwierania kasy fiskalne i darcia papieru.
Utwór Money z płyty The Dark Side of the Moon, 1974 r
Sheep z albumu Animals (1976) to piosenka o ludziach, ślepo, wręcz bezmyślnie,
ufających politykom (widzę tu także aluzje do naszego kraju) i podążają za nimi, jak
ślepe, bezradne owce za pasterzem, który nieraz okazuje się wilkiem. Jednak
największym i być może najważniejszym utworem (tzw. "rock operą") w historii zespołu, jest , a
właściwie są: Another Brick in the Wall,
Part 1, Part 2 i Part 3. Wszystkie trzy pochodzą z płyty The Wall (1979). Głównym bohaterem
piosenki jest Pink, młody chłopak, chodzący do szkoły o „zaostrzony rygorze”,
który, podobnie jak inne dzieci, zostaje poddany tzw. „kontroli myśli”. Powstała
także wersja filmowa utworu, zatytułowana Pink
Floyd The Wall (1982) w reżyserii Alana Parkera (scenariusz do filmu
napisał Roger Waters).
Jest
to protest song przeciwko nadmiernej dyscyplinie w brytyjskiej szkole tamtych
czasów. Wszyscy uczniowie solidarnie stają do walki z okrutnym, konserwatywnym
system. Żeby wzmocnić wymowę utworu, Pink Floyd zwrócił się do Alana Renschawa,
nauczyciela muzyki ze szkoły, która znajdowała się w okolicy studia
nagraniowego grupy. Alan zgodził się wraz ze swoimi uczniami wspomóc produkcję
płyty, lecz postawił jeden warunek - prowadzona przez niego szkolna orkiestra
będzie mogła dokonać nagrań w studiach należących do Pink Floyd. Zespół
zgodził się. Another Brick in the
Wall, Part 1, 2 i 3, stał się jednym z najważniejszych protest songów na
świecie. Wykorzystany został m.in. przez protestujących przeciwko propagandzie
rasistowskiej czarnych studentów z Republiki Południowej Afryki w roku 1980.
Lecz protest nie przyniósł przewidywanego rezultatu, a władze RPA zakazały jego
emisji w stacjach radiowych w kraju.
Jeśli
chodzi o bunt przeciwko ustalonemu porządkowi świata jaki się przejawia w
muzyce, to nie można oczywiście zapomnieć o nurcie punka. Punk narodził
się pod koniec lat 70-tych jako wyraz sprzeciwu nie tylko do systemu
polityczno-społecznego, ale był to również bunt przeciwko komercjalizacji rock and
rolla. Zwolennicy nowego pokolenia twierdzili, że starsze zespoły, zatraciły swoją
żywiołowość, wściekłą energię oraz zrezygnowały ze swoich ideałów, pisząc
utwory tylko z myślą o zysku. Teksty muzyczne punka cechowały się dużym wpływem ideologii
anarchistycznej – sprzeciw wobec konformizmu, wobec ogólnie akceptowanym
zasadom społecznym, określanym mianem „systemu”. Warstwa liryczna obejmowała
obrazoburczą formę wyrażania swoich poglądów. Samo słowo „Punk”, w języku
angielskim, oznacza definicję osoby bezwartościowej, prostytutkę lub po prostu
śmiecia. Punkowcy uważali siebie za pokolenie bez przyszłości i bez
jakiejkolwiek nadziei na lepsze jutro, stąd w piosence zespołu Sex Pistols – God Save The Queen, pojawia się fraza
No Future (Nie ma przyszłości).
Skoro już o Pistolsach mowa, to właśnie ten pochodzący z Londynu kwartet zapoczątkował w roku 1976 ruch punkowy. Pod przywództwem charyzmatycznego wokalisty Johnny’ego Rottena, oraz legendarnego, owianego złą sławą basisty Sida Viciousa, grupa wydała tylko jeden album (w ciągu całej swojej 43-letniej karierze) – Never Mind the Bollocks, Here the Sex Pistols (1977), który przez fanów i krytyków kwalifikowany jest jako jeden z najważniejszych albumów muzyki rockowej w historii. To właśnie z tego krążka pochodzą piosenki, takie jak nihilistyczny Anarchy in the U.K. i bluźnierczy God Save The Queen. Pierwsza z nich przedstawia nihilistyczny obraz anarchii. Wymieniono w nim kilka grup paramilitarnych, m.in. Irlandzką Armię Republikańską (IRA), której terrorystyczne działania zostały porównane do ówczesnej polityki Wielkiej Brytanii. Natomiast God Save The Queen jest parafrazą hymnu Zjednoczonego Królestwa Brytyjskiego, w którym porównano królową Elżbietę II do określenia „fascist regime” (faszystowski reżim) co oczywiście wywołało w kraju sporo kontrowersji. Podobnie jak wcześniej wymienione słowo „no future”, które na zawsze wpisało się do historii rocka, stając się hasłem nowej młodzieżowej subkultury.
Skoro już o Pistolsach mowa, to właśnie ten pochodzący z Londynu kwartet zapoczątkował w roku 1976 ruch punkowy. Pod przywództwem charyzmatycznego wokalisty Johnny’ego Rottena, oraz legendarnego, owianego złą sławą basisty Sida Viciousa, grupa wydała tylko jeden album (w ciągu całej swojej 43-letniej karierze) – Never Mind the Bollocks, Here the Sex Pistols (1977), który przez fanów i krytyków kwalifikowany jest jako jeden z najważniejszych albumów muzyki rockowej w historii. To właśnie z tego krążka pochodzą piosenki, takie jak nihilistyczny Anarchy in the U.K. i bluźnierczy God Save The Queen. Pierwsza z nich przedstawia nihilistyczny obraz anarchii. Wymieniono w nim kilka grup paramilitarnych, m.in. Irlandzką Armię Republikańską (IRA), której terrorystyczne działania zostały porównane do ówczesnej polityki Wielkiej Brytanii. Natomiast God Save The Queen jest parafrazą hymnu Zjednoczonego Królestwa Brytyjskiego, w którym porównano królową Elżbietę II do określenia „fascist regime” (faszystowski reżim) co oczywiście wywołało w kraju sporo kontrowersji. Podobnie jak wcześniej wymienione słowo „no future”, które na zawsze wpisało się do historii rocka, stając się hasłem nowej młodzieżowej subkultury.
Anarchy in the U.K Sex Pistols z płyty Never Mind the Bollocks, Here the Sex Pistols, 1977 r
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz